Etihad Airways chce rozszerzyć swoje operacje cargo wykorzystując opcję zakupu trzech kolejnych frachtowców Airbusa - A350F. Decyzja te zwiększa łączne zamówienie do 10 samolotów tego typu. Kolejne maszyny będą także dodane do usługi Flight Hour Services (FHS) Airbusa, którą przewoźnik wybrał w 2022 r.
Informację o tej decyzji ujawnił Stanislas Brun, wiceprezes ds. cargo emirackiej linii, w wywiadzie dla
Freightwaves, podkreślając odpowiedź przewoźnika na dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce. Jak dodaje ograniczona przepustowość w Chinach zmusiła dostawców usług logistycznych do przyjęcia niekonwencjonalnych tras dla przesyłek do Europy i Ameryki Północnej, dzięki czemu zyska także hub linii na lotnisku w Abu Zabi.
Zarząd spółki zatwierdził najnowszy zakup A350F na początku tego miesiąca, a ostateczne warunki dostawy są nadal negocjowane Airbusem. Brun przedstawił ambitny plan rozwoju, stwierdzając, że w ciągu najbliższych pięciu lat Etihad zamierza zwiększyć liczbę samolotów cargo z pięciu do 15. Wcześniej firma eksploatowała więcej maszyn cargo, ale ujednoliciła swoją flotę, zwracając niektóre z nich leasingodawcom (dwa B747-8F i jeden B777F) i sprzedając te, które nie były już zgodne z jej strategią operacyjną (trzy A300F).
Dzięki nowemu zamówieniu A350F emiracki przewoźnik po raz kolejny rozszerza swoje relacje z Airbusem i dodaje nowe maszyny do swojego dotychczasowego zamówienia na największą wersję pasażerską A350-1000, a także A350F. Według producenta nowe frachtowce zwiększą zdolności przewozowe Etihadu poprzez zastosowanie najbardziej wydajnych samolotów towarowych dostępnych na rynku.
Dostawy A350F od 2026 r. Airbus planuje rozpocząć komercyjne dostawy swojego frachtowca A350 w 2026 roku, a jego pierwszym klientem będzie lessor Air Lease Corporation (ALC). Choć Airbus do tej pory nie określił, kiedy Etihad Airways otrzyma pierwszego A350F, to wejście samolotu do służby zostało opóźnione z końca 2025 r. do 2026 r. ze względu na wymogi certyfikacyjne dotyczące nowej konfiguracji drzwi ładunkowych i ich wpływu na konstrukcję.
Flota Etihad AirwaysFlota Etihad Airways składa się z 98 samolotów: 14 airbusów A320, dziewięciu A321, sześciu A321neo, pięciu
A350-1000, siedmiu
A380, dziewięciu boeingów 777-300ER, pięciu B777F, 33 B787-9 oraz 10 B787-10. Przewoźnik z Abu Zabi czeka na dostawę 73 samolotów: 20 A321neo, 15 A350-1000, 10 A350F, sześciu B777-9X, ośmiu B787-9 oraz 20 B787-10.
Airbus A350FA350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo. A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej. W tym roku producent zaprezentował także
makietę (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F, która pokazuje, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie.
Do końca października 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1340 samolotów A350, w tym 55 maszyn A350F.